{Advertisements}

{Advertisements}

Author Topic: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker  (Read 19154 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Admin

  • Administrator
  • Gifte​d Poster
  • *
  • Posts: 5587
  • Gender: Female
  • Admin
    • www.buriramexpats.com
Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« on: March 20, 2010, 06:26:11 PM »
Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker

Välkommen till vÃ¥r nya svenska bloggare  type1 wave1

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #1 on: March 21, 2010, 07:48:35 AM »
Tack så mycket ADM.

Jag börjar med att lägga in några gammla inlägg som är redan publicerade.

Välkomna till Buriram och min lilla by Ban Samrong. Buriram är en provins i nord östra Thailand och ligger ca 400 km från Bangkok. Här bor ungefär 1,8 miljoner människor och folk livnär sig först och främst på risodling. Inte omöjligt att just ditt jasminris på just ditt middagsbord kommer här ifrån. I ”min” by Ban Samrong bor det ca 5000 personer om alla är på plats på en gång.
Men då man bara odlar ris här en gång per år åker de flesta arbetsföra till Bangkok området och arbetar mellan skördetiderna. Oftast som daglönare på byggen.
I min blogg kommer jag att skriva om livet pÃ¥ landet, om turism i Thailand, om mina egna erfarenheter och andras. Just nu studerar jag pÃ¥ distans via Stockholm College eller MKFC Stockholms Folkhögskola. http://www.mkfc.se/ 

Det går faktiskt att studera på distans ute på landet i Thailand. Nu har ju jag en fast punkt i och med att jag är gift och har barn med en underbar thailändsk kvinna. För snart sex år sedan byggde vi ett hus här i byn . Jag har nog en av de dyraste och slöaste uppkopplingarna i Thailand. Då det inte ser ut att staten tänker dra fram fler telefonkablar till byn inom en snar framtid fick det bli satellit uppkoppling. 2600 THB per månad för 1 MB lina som aldrig kommit över 0,7 i x. Svin dyrt men vad gör man. Det går att surfa med GPRS eller Edge via en mobiltelefon, men då mobilnätet här i Ban Samrong är så ostabilt och kopplar ner utan förvarning är det inget alternativ för mig här. Via mobilen kan vara ett alternativ för det som håller sig i städerna och inte har tillgång till en telefonlina. Då kaoset efter militärkuppen för några år sedan har utbyggnaden av ett 3G nät stannat av. Det skall tydligen ske någon slags auktion om licenserna. Men men det ser ut att ta tid innan de kommer till skott. Ett plus för de som tillbringar sina studietider i turistorter och större städer, är att de finns en uppsjö av gratis WiFi anslutningar. Kanske man behöver en kod när man sätter sig på en restaurang eller tar in på ett hotell eller guest house. Men det är ju bara att fråga så får man koden. Har man tur är signalen så stark att den räcker när man flyttar sig en bit på gatan. Annars finns det en massa internet caféer överallt. För er som är intresserade av att skaffa en satellit uppkoppling:
http://www.tot.co.th/toten/index.php?option=com_content&task=view&id=121&Itemid=1083



http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/02/11/valkomna-till-buriram-och-min-lilla-by-ban-samrong/

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #2 on: March 21, 2010, 11:25:04 AM »
Strejk på flygbolag igen och nästa vecka igen.

Nu är det British Airways som strejkar i tre dagar denna vecka. De kommer även att strejka nästa vecka med. För någon vecka sedan var det Lufthansas piloter som hotade med strejk.
Är det säsong för strejker inom flygbranschen nu?
Viket bolag vågar man boka med om man skall ut och resa? Tack och lov reser jag inte med någon av dessa bolag när jag skall tillbaka till Sverige och jobba i juni.
De är både dyra och överskattade när det gäller servicenivå.
Nästa vecka de konflikt glada fransmännen på Air France?
Det här är ingen bra PR för en hårt utsatt bransch. Kinesernas idé med tåg till Asien kanske inte är så dum i alla fall? Men missförstå mig inte, jag har inget emot att fackföreningar tar till konfliktåtgärder när man inte kommer överens. Dessa konflikter kommer nog av att de stora bolagen har tappat mark till lågpris- och låglöneflygbolag som Ryan Air. De kan inte konkurrera med företag som inte betalar ut bra löner och som flyger på gränsen till vad som är säkert.

Läs artikeln i GP:
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.335455-kaos-vid-flygstrejken-uteblev

http://thaiperspektiv.wordpress.com/

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #3 on: March 22, 2010, 03:17:43 PM »

Mardrömsfrukost på Koh Chang

När man har varit borta från Sverige i några månader och börjar tröttna på thai mat, är det gott med lite västerländsk mat. När man är på en turistort är det ett ganska stort utbud på olika restauranger, Kvaliteten varierar ganska mycket.

För några år sedan var jag och frun på Koh Chang, en ö som ligger bort mot den kambodjanska gränsen, i Trat provinsen. En ö som av någon anledning vill bli det nya Phuket. Det är nog pengarna som lockar. Men i alla fall, vi satte oss på en strand restaurang och beställde in mat. Kommer inte ihåg namnet men de hade en del västerländsk mat på menyn. Då jag försökte beställa rätt efter rätt så gick personalen ut i köket och kom tillbaka med det glada svaret:

”Solly, no have, finnit!”

Efter att ha försökt beställa tre rätter med samma svar, så tänkte jag om! Jag frågar vad de har så kanske jag får mat idag. De hade american breakfast, ok, tänkte jag och så hade de stekt potatis, bra då tar jag det med.

Det blev inte riktigt vad jag tänkt mig. Kaffet och ett glas med varm apelsin juice kom in. So far, so good. Ok, juicen var varm men jag hade ju inte beställt med is, tänkte jag.

Sedan kom det in två skivor toast bröd, ej rostat, med smör som höll på att rinna ur sitt lilla paket och apelsin marmelad. Jag hade beställt stekt ägg, då de inte hade en aning om vad scrambeld egg var för något. Äggen var kalla och det var även baconskivan och den lilla prinskorven. Suck, en bra start på dagen, tänkte jag.

Jag satt och väntade på mina stekta potatisar. Den andra maten var ju redan kall så, mai penrai, nevermind, det vore kul att äta allt tillsammans.

Efter 30 minuter och två på fyllningar kaffe, frågade jag var mina stekta var.

”Just a moment” och in i köket och kom tillbaka med mina potatisar.

Curry doften stod hög runt tallriken. Idioterna hade stekt potatisen med indisk curry.

Jag bara tittade och beställde in notan, och gick. De hade noll koll på hur maten skall serveras eller smaka. Troligen någon thai som försökte locka till sig kunder med att ha västerländsk mat, men glömt att tala om för personalen hur man tillagar den. Allt för vanligt förekommande tyvärr.

Vi gick aldrig tillbaka dit, utan vi lämnade ön, dagen efter. Men det är en annan historia.

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/03/22/mardromsfrukost-pa-koh-chang/

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #4 on: March 22, 2010, 06:24:54 PM »
Ett lite äldre inlägg från min blogg:

Far och flyg

Många mina resor de senaste åren till och från Thailand beställer jag på Oden resor. Inte på webben utan via telefon. De har en bra service och bra betalnings möjligheter. Det brukar bli flygbolaget Ethihad Airways från Förenade Arab Emiraten och Abu Dhabi. Där får jag en om bokningsbar, en gång gratis, fler 100 $, biljett med 30 kg i bagage för mellan 7100-7700 SEK, ett års biljett. Nackdelen är två mellan landningar en i Bryssel och en i Abu Dhabi men personligen tycker jag det är skönt att shoppa och sträcka på benen lite.

Fördelarna, förutom de ovan, är en suverän service ombord, en internationellt blandad besättning där det oftast pratas minst 10 språk, ibland svenska eller något annat nordiskt språk. Men även lite udda som afrikans och swahili. Aldrig några problem med ombokningar via telefon hos varken resebyrån eller flybolaget. Och jag tar alltid med mig 50 kg då jag har sjömansbok.

Priserna på Abu Dhabis flyplats har dock gått upp det senaste året och ligger nu på europeisk nivå i duty free shoppen. De har en ny terminal nu i modern stil och tråkig är bara förnamnet. Om du har tid gå in i den gamla terminalen som har ett tak som ett valv. Den är mycket vackrare. Man får röka på flygplatsen i ett litet bås precis när man kommer in till den nya terminalbyggnaden. Den ligger till höger efter säkerhetskontrollen bredvid toaletterna.

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/02/12/9/

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #5 on: March 23, 2010, 04:12:25 PM »
Alla dessa Kha, Phi och Krap - Kommunikation á la Thailand

I verbalkommunikation är thailändarna väldigt artiga. Det är väldigt viktigt med rang i talat språk. Den viktigaste är inom familjen. Det är alldeles för komplicerat att gå in på här. Jag fick lära mig detta när jag läste thailändska förra året. Kort förklarat så har du ett till ord som bestämmer var du är i rang inom familjen eller samhället. Thai avslutar alla meningar med Krap, om du är man, eller Kha, om du är kvinna. Ordet betyder egentligen ingenting utan är en artighets fras. Kan tolkas som tack, ja, eller som ett medhållande. Ett vokaltspråk utan komplicerade böjningar. Jag läste 13 veckor och då har jag bara börjat förstå språket. De har mer än 80 bokstäver i sitt alfabet, men alla används inte. Plus ton markeringar och siffror. Så drygt hundra olika att hålla reda på. Gå gärna en kurs.

När de beskriver personer så används oftast förnamnet med till ordet Khun. T.ex. den förre premiärministern Taksin Shinawatra tilltalas och benämns som Khun Taksin. Bara förnamnet utan titel används uteslutande av de som har ungefär samma rang i familjen eller om den som tilltalar har högre rang. Även om man är väldigt bra kompisar så används det privat när man pratar tillsammans men inte om man pratar om någon, då kommer rangstatusen som titel. Den som står högst i rang av de levande i Thailand är kungen som benämns som pappa eller far.

Då rangen är viktig så väger de äldres ord tyngre och man bör inte ifrågasätta deras visdomsord öppet. Likadant med offentliga gräl. Förlora ansiktet utåt är inte accepterat. En sak som slår mig är att jag flera gånger när jag t.ex. frågat en taxichaufför i Bangkok om han vet var dit jag vill åka ligger, så svarar de att de vet de, men de visar sig att de har ingen aning. Som västerlänning blir man då upprörd, men som thai så vill de bara visa sig väl villiga att hjälpa till och vill inte erkänna att de saknar kunskapen. De kommer då troligtvis att bara le åt att du är upprörd och visar ingen förståelse för din ilska. Att inte förlora ansiktet. Det bästa du då kan göra är att skratta och le, och byta taxi. Numera då jag pratar hyfsad thai brukar jag fråga diskret och artigt om de verkligen vet eller inte, och det brukar fungera.

Att hälsa på varandra gör thai med att göra en wai d.v.s. handflatorna ihop framför kroppen. De skakar väldigt sällan hand med varandra. Det gör dem endast med utlänningar som har det som tradition. Här kommer rangordningen in igen. Som yngre skall du göra en wai mot en äldre men den som är äldre svarar sällan med en wai utan bara med ett sawadee, som betyder hej eller god dag. Undantag är om du är hans chef eller en med en högre ställning i samhället. Om barn gör en wai till dig skall du aldrig göra en tillbaka.

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/03/23/alla-dessa-kha-phi-och-krap-kommunikation-a-la-thailand/

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #6 on: March 25, 2010, 04:47:42 PM »

Växla pengar i Thailand.

Förr så hade alla med sig resecheckar när man var ute och reste. Det hade jag med till en början. Men då många började handla med dem på olagliga vägar så blev det ett rent helvete att växla in dem. Det fick inte skilja en millimeter på din namnteckning när de skulle lösas in och då vägrade de att växla in den. Då kunde du sitta med ett antal dollar checkar som du fick vänta med att lösa in hemma hos din bank. Frustrerande när man har pengar men inte kan använda dem. Dyra avgifter både när man köper och löser in dem minskar helt klart attraktionskraften.

Numera använder jag mig av VISA eller Master Card när jag skall ta ut pengar. Hyfsad växelkurs ges, men varierar mycket mellan svenska banker. De senaste åren har det skett en explosion av uttagsautomater här i Thailand. De s.k. ATM automaterna finns snart i varje gatuhörn. Men inte i Ban Samrong än så länge, men vem vet kanske snart så.

Nu har de thailändska bankerna hittat ett nytt sätt att tjäna pengar på oss västerlänningar. Ett utländsktkort = en extra avgift på 150 THB per uttag, och detta utöver de avgifter din bank hemma tar från ditt konto. Max uttag i ATM är 20,000 THB i de flesta bankers automater. Men det kommer att stå 20,150 THB på ditt kontoutdrag. Alla banker är likadana i världen verkar det som. Kan man ta ut en avgift så gör man det.

Om du som västerlänning skaffar ett konto i en thailändsk bank fÃ¥r du ingen ränta!!! Finns det nÃ¥got annat land som har den lagen tro? Lägg gärna en kommentar i sÃ¥ fall. 

Det jag brukar göra är att gå in på banken och ta ett cash advance, ett kontant uttag, då slipper jag 150 THB per uttag och på den banken där jag tar ut pengar Siam Commercial Bank, SCB, har dom som gräns 100,000 THB per uttag.

Om du reser med kontanter rekommenderar jag Siam City Bank då dem har den bästa kontant kursen av alla banker. Kolla kursen här .

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/03/25/vaxla-pengar-i-thailand/

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #7 on: April 05, 2010, 08:37:56 AM »
Söka billiga flygbiljetter på nätet

Enligt undersökningar beställer fler och fler sina flygbiljetter på nätet.
Det finns en massa olika sökmotor tjänster som lovar just dig den billigaste biljetten. I sin reklam lovar det x antal sidor som de hämtar sin information ifrån, men det underliga är att alla dessa X antal sidor inte svarar när man tittar närmare på sökresultatet.
Då kan man fråga sig om det är en ren bluff att de söker mot den sidan eller om priset blev billigare än vad deras sponsorer gav som lägsta pris.
Det är även vanligt att det kommer upp priser som sedan inte syns på deras hemsida när man klickar sig vidare. I min mening en ren bluff, av sökmotorn eller av nätbutiken låter vara osagt. Men något fel är det.
Personligen när jag upptäcker sådana felaktigheter så kommer jag aldrig att använda antingen sökmotorn eller nätbutiken igen!!!
Man hade ju hoppats på att det skulle varit en självsanering inom branschen men icke då.
Jag gör t.ex. in på Google och gör en sökning på flygbiljetter till Buriram. Det går ju flyg hit så då borde det ju komma upp lite träffar på sökningen. Och det gör det.
Närmare bestämt 2 310 träffar.
Nätresebyråer som t.ex. travelmarket.se, travellink.se och skyscanner.com kommer upp. MEN ingen av dem kan ge ett resultat när man besöker deras hemsida. En ren bluff för att dra besökare till sin site. I fortsättningen kommer jag att undvika dessa nätbutiker.
Skyscanner ger t.o.m. ett exempel på sökresultatet ” Hitta billiga flyg från Myanmar till Buri Ram med Skyscanner. Jämför budget- och reguljärflyg till låga priser – boka direkt utan avgifter.”
Det går inga flyg den vägen och varför kommer Myanmar upp?
Sökmotorns optimering som gått fel?


http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/04/05/soka-billiga-flygbiljetter-pa-natet/

Offline Admin

  • Administrator
  • Gifte​d Poster
  • *
  • Posts: 5587
  • Gender: Female
  • Admin
    • www.buriramexpats.com
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #8 on: April 25, 2010, 03:25:59 PM »
vi saknar dig Perra!  party6

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #9 on: May 03, 2010, 09:02:37 AM »
Ett hundra tal svenskar strandade i Thailand

Efterspelet av vulkanutbrottet på Island fortsätter på Bangkoks flygplats. Enligt Göteborgs-Postens nätupplaga som skriver om familjen Olofsson från Härryda.

Nu kan jag inte thailands regler när det gäller förseningar m.m. men jag tycker det låter konstigt att de har valt att bo på flygplatsen. De måste väl ha en reseförsäkring? Framför allt när man reser med barn? Är det lättare att bo på flygplatsen än på ett hotell i närheten? Att barnen skulle ha det lättare där än på ett hotell rum har jag svårt att förstå.
Bangkoks flygplats är definitivt inget för barn.
De kom upp från Malaysia för att byta flyg i Bangkok. Varför har de då valt att gå ut ur transitzonen om inte flygbolaget ordnat med hotell och uppehälle?
Nu skriver inte GP om hur de tog sig upp från Malaysia, men det skulle inte förvåna mig om det var med ett annat flygbolag. Något av de lågprisbolag som flyger här i regionen.

Jag har svårt att tycka synd om dem när de själva har valt att bo på golvet i en källare, när det finns andra som inte har något val.

Här kan ni läsa allt om dem: http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.357340-familjen-olofsson-sover-pa-bangkoks-flygplats

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/04/26/ett-hundra-tal-svenskar-strandade-i-thailand/#comment-6


Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #10 on: May 05, 2010, 07:12:08 PM »
Oroligheterna i Thailand – En katastrof för turismen

Många väljer idag att åka någon annanstans än Thailand troligen mest p.g.a. de politiska oroligheterna i Bangkok.
Nu är ju säsongen snart över och resande européer gör sina resor i närheten av Europa, Spanien, Turkiet och alla andra medelhavs länder är vinnare i konflikten.
Förlorarna, förutom de som fått sätta livet till och deras familjer, är vanligt folk.
Hotellen som står tomma permitterar eller avskedar folk då dem inte har några gäster och därmed inga pengar att betala löner med. En enkel matematik som drabbar låg lönearbetarna i hotell och turist industrin. Hemma i byarna i nordöstra eller norra Thailand hittar de inga jobb.
Allt detta p.g.a. ett politiskt stand- off mellan fattiga och rika. Klyftorna kommer att öka.
Det skall bli intressant att läsa hur mycket turismen har minskat och hur lång tid det kommer att återhämta sig.
Thailand Ã¥terhämtade sig förvÃ¥nansvärt fort efter tsunamin men denna gÃ¥ng tror jag att det kan bli problem. Främst för att resenärer vill ha ett politiskt stabilt resmÃ¥l och nu har de, och kommer att fÃ¥ smak pÃ¥ andra resmÃ¥l. 
Den media exponering som har varit är katastrofal, trots att det inte har varit några problem på turist orterna.

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/05/05/oroligheterna-i-thailand-%e2%80%93-en-katastrof-for-turismen/

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #11 on: May 10, 2010, 07:06:23 AM »
I väntan på regnet

Nu har det kommit lite regn här i Ban Samrong, men alla väntar på mer. Folk har förberett sina åker lappar för att kunna så sitt ris så fort som möjligt när regnet väl kommer.
Det normala är att man har sparat en del ris från förra skörden för att ha till nytt utsäde nu på våren. Skörden förra året var ju ganska bra så ris finns i år.
I Europa kan man kanske inte tro detta då rispriserna har gått i höjden. Året innan steg priserna på ris till aldrig så höga priser vilket innebar att i år odlade alla mer ris, kanske t.o.m. två gånger per år där man normalt bara har en skörd.
Detta resulterade naturligtvis i att priserna sjönk under den senaste skördetiden. Tillgång och efterfrågan.
En del har sparat ris för att kunna sälja och kunna köpa konstgödsel. Men då fler odlar ris har priserna på konstgödsel stegrats rejält de senaste åren. En säck som kostade 350-500 THB kostar nu 800- 850 THB.
Det här med konstgödsel är stora pengar, reklamen repeteras ständigt på nationell tv.
Det stora samtalsämnet här i byn just nu är när man skall så och vad de tror om när regnet skall börja. Blir det en torr eller blöt sommar? Det är det stora bekymret i byn just nu. Inte röda skjortor och problemen i Bangkok. Folk orkar inte bry sig längre därför att för dem gör det ingen större skillnad i vardagen.

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/05/10/i-vantan-pa-regnet/

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #12 on: May 12, 2010, 07:59:59 AM »
3 veckor utan rinnande vatten

En stöld skandal har uppdagats här i Ban Samrong. Pengar från vatten räkningarna mysteriskt borta.
Och jag tar det från början.
Byn har och har haft en stor vatten brist de senaste veckorna. Grund vattnet i de borrade brunnarna har inte räckt till helt enkelt. Detta innebär att pumpen periodvis har gått torr. Den stora pumpen alltså! Vilket har lett till att den gått sönder.
Väl inlämnad på reparation och är klar nu visar det sig att de 5 000 THB som det kostade saknas. Mannen, en underhuggare utsedd av Phu Yai Ban, (by hövdingen) och han inte några pengar att betala med. Detta trots att han hämtat in vatten pengar.
Då det kommer att vara val till ny Phu Yai Ban om 14 dagar och hans chef inte ställer upp för omval, så kommer han förlora sitt jobb. Han har 4 000 THB i lön i månaden.
Då verkar det ha blivit legitimt att bara sno åt sig så mycket pengar och saker som möjligt.
Jag har frågat frugan varför de inte går till polisen, men hon svarar med att då kostar det ännu mer pengar. Polisen tar betalt för att utföra det jobb de redan får betalt för.
Förstår ni upplägget? Inte jag i alla fall.
Faktum är att en person har tagit pengarna och ingen polisanmäler, för att det blir för dyrt. Alla väntar på den nya Phu Yai Ban att bli vald, så skall det nog ordna sig. Men vad skall den stackaren få pengar ifrån? Egen ficka?
Nu får vi köpa vatten från tankbilar för 150 THB per kubik. Och detta när vi redan har betalat vatten räkningen.
Det är väl ok för oss som har pengar, men de andra grannarna som inte har några då? De går med vagnar ut till kanalerna ute i ris fälten och lastar vatten dunkar med vatten för att kunna duscha och diska.
 
http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/05/12/3-veckor-utan-rinnande-vatten/

Offline Admin

  • Administrator
  • Gifte​d Poster
  • *
  • Posts: 5587
  • Gender: Female
  • Admin
    • www.buriramexpats.com
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #13 on: May 12, 2010, 02:56:03 PM »
Tyvärr inte förvånande i Thailand ..
Involvera polisen skulle ha placerat honom på rätt plats, men kan ha orsaka en del uncomfort i byn.
thats del av kostnaden när du väljer att bo i byn. ingen att prata med och i samma tid när du kan prata, sätta kultur / lokala beteende som du ibland i svåra situationer.

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #14 on: May 14, 2010, 07:47:31 AM »
Äntligen vatten

Tre veckor utan kranvatten har tagit slut.
Nja kanske inte riktigt, men en granne har vatten i alla fall, sÃ¥ vi pumpar vatten till vÃ¥ra tankar frÃ¥n dem. Trycket är inte tillräckligt högt för att nÃ¥ fram till oss. Kanske för att alla har öppnat sina kranar pÃ¥ en gÃ¥ng. 
Frun tröttnade på att inget hände, så gick resolut till distriktets kontor här i byn. Där hade hon ett samtal med en som jobbar där och fick till svar att om hon kunde presentera 60 namn på folk som inte hade vatten, så skulle han ta det vidare.
Det tog 20 minuter så hade hon namnen på papper. Tillbaka till kontoret med namninsamlingen och efter tre timmar var allt fixat och vattnet kom igång.
Dock inte ända bort till vårt hus, men alla grannar gav henne tummen upp så fort hon visade sig ute på gatan. En belöning så god som något annat.
Senare på kvällen kom chefen som hon hade pratat med och erbjöd henne jobb på stående fot. Något som hon bestämt tackade nej till. Orsaken till nejet är först och främst att hon har en sjukdom som gör att hon ibland blir mer eller mindre sängliggande och måste in på sjukhus för medicinering. Och i andra hand att hon inte har lust att jobba för den lönen. 4000 THB i månaden och få ta all skit för de beslut som distriktet fattar. Det är inte värt det sa hon till chefen. Men det känns skönt att man har en hustru med ett vaket huvud.
Min fru en äkta aktivist. Alla fick vatten utom vi. Ironiskt.

En liten kommentar angående oroligheterna i Bangkok:
2 personer nedskjutna och undantagstillståndet utvidgat till 15 provinser till. Ett säkert sätt att se till att oroligheterna sprider sig.
En mycket underlig väg som regeringen har valt, skjuta demonstranter och undantagstillståndet utvidgat!
Rätt väg till försoning? Skulle inte tro det.
Raka vägen mot inbördeskrig? Mycket troligt!
Man kan tycka vad min vill om rödskjortsdemonstranterna, men man kan aldrig rättfärdiga att sätta in militär mot civila. 

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/05/14/antligen-vatten/

 

Search Option


Advanced Search
Recent Posts
Re: Golf Clubs by Mod
March 23, 2024, 12:46:14 AM

Golf Clubs by andy
March 22, 2024, 03:24:32 AM

Re: Yamaha XSR for sale by finnomick
March 10, 2024, 05:30:21 PM

Re: Yamaha XSR for sale by Mod
March 06, 2024, 02:03:52 PM

Yamaha XSR for sale by finnomick
March 03, 2024, 07:53:28 PM

Re: House for sale Lamplaimat by Wayne from Aus
March 03, 2024, 05:27:57 AM

Re: Visa PRoblem by Gerry
February 24, 2024, 11:47:56 PM

Re: Visa PRoblem by andy
February 24, 2024, 09:37:39 PM

Re: Visa PRoblem by Gerry
February 24, 2024, 06:36:43 PM

Visa PRoblem by andy
February 23, 2024, 04:49:29 AM

Todays Birthdays
Powered by EzPortal