{Advertisements}

{Advertisements}

Author Topic: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker  (Read 19151 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #15 on: May 16, 2010, 02:24:28 PM »
Oroligheterna i Bangkok 16 maj 2010

Nu är antalet döda i denna omgång uppe i över 20 stycken människor. Jag tänker inte försvara rödskjortor eller militär.
Men fakta är att militären skjuter mot civila obeväpnade demonstranter.
Fakta är att rödskjortorna har satt eld på en transformator station så hela kvarteret är utan ström.
Fakta är att regeringen stänger av internet och mobilnät för att förhindra rapportering om oroligheterna.
Fakta är att det är farligt att åka till Bangkok just nu.
Fakta är att när två västerländska besökare eller om de var journalister blev skjutna, så sa premiärministern att han inte bett dem komma till Thailand och att de fick skylla sig själva. Allt i direktsändning i thailändsk tv.
Nu väntar alla på att kungahuset skall göra ett uttalande och att kungen skall ingripa för att få ett stopp på dödandet. Alla undrar varför de inte ingriper?

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/05/16/oroligheterna-i-bangkok-16-maj-2010/

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #16 on: May 17, 2010, 08:59:39 AM »
Skolstart i Ban Samrong, Buriram

Nu är Songkran skollovet slut för våra två barn och deras kusin. Nat och Om skall börja ett nytt läsår idag. Lill kusinen Mac, eller Notebook som jag kallar han för, börjar också idag.
För ett par veckor sedan var vi till skolan och hämtade ut lite skrivböcker och köpte ny skoluniforms byxor/kjolar och t-shirts och skjortor. Om, flickan är nu så gammal, 11 år, att hon måste ha riktiga skor på sig. Nu duger det inte längre med flipp flopps. En nätt utgift på 2000 THB totalt.
Idag skall vi iväg och kolla vad de behöver köpa för böcker.
Jag hade inbillat mig att skolböcker var gratis på grundskolenivå men inte då. Skolan får ett bidrag på ca 500 THB som skall täcka en del, men resten på man betala själv. Det är väl ok för oss som har pengar men för många fattiga är det en stor utgift.
Innan barnen går iväg till skolan får de 10 THB var för att köpa något litet tilltugg eller godis för. Men våra barn tar och lägger 2 THB var direkt i en spargris. Pengar som sedan går rakt in på deras egna bankkonton. De har nu över 8000 THB var på spar kontot. Inte illa, alla bäckar små….som det heter.
Så nu är det lugnt och skönt på dagarna i byn.

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/05/17/skolstart-i-ban-samrong-buriram/

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #17 on: May 19, 2010, 09:12:20 AM »
15 % inkomst sänkning!

Vem i Sverige hade accepterat detta utan att ramaskri? Ingen antagligen.
Men när man är distans student och får utbetalt sina studie medel i svenska kronor på ett svenskt bankkonto så är det bara att acceptera?
När jag åkte i oktober stod den 1 SEK i 4.67 THB. Idag är den nere i 3.96, den lägsta kursen sedan länge. Plus att priserna på el, drivmedel och basvaror har gått upp med.
Jag har följt media i Sverige och oroligheterna i Grekland som har gjort att euron har tappat mot dollarn och andra valutor. Men Sverige har inte euro eller ens knutigt kronan till den valutan. Ändå sjunker den svenska kronan med. Nu är jag ingen ekonom men när man jämför med Thailand, där militären, på order av regeringen skjuter demonstranter och hela landets ekonomi är i kaos. Där stärks valutan mot omvärlden.
Den globala ekonomin premierar hårdföra regimer som mördar sina egna invånare och straffar länder som Sverige bara för att vi är med i EU. Kan någon förklara de ekonomiska mekanismerna som jobbar på detta sätt. Jag blir mörkrädd när jag drar mina slutsatser.
Vad är det för värld vi lever i?

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/05/19/15-inkomst-sankning/

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #18 on: May 21, 2010, 09:37:35 AM »
Röd skjortorna närmar sig Ban Samrong, Buriram

Enligt säkra källor har ett antal rödskjortor samlats i en grannby, Ban Saleang Thon, bara ett par kilometer från Ban Samrong.
Militär är på plats, men det är lugnt än så länge.
Vad jag vet så omfattas inte Buriram provinsen av några undantagslagar just nu. Men om oroligheterna sprids hit så tvekar nog inte regeringen att införa restriktioner här med.
Det verkar som rödskjortorna nu verkar samlas i provinser som inte har undantagstillstånd. Detta är nog en del i deras strategi, att kunna mötas utan risk för att bli arresterade. Hoppas att militären och rödskjortorna har förnuft nog att inte gå till konfrontation.
Alla banker är stängda t.o.m. måndag i hela landet. Utom bankomaterna. Vet inte om de fyller på dem, men folk verkar ta ut alla pengar de kan. Så de blir nog tomma snart.

”Pattaya, som ligger i Chonburi provinsen omfattas av utegångsförbudet”, enligt Mait Loehmus ägare till Maitans Guesthouse på Jomtien beach, Pattaya. ”Men all är lugnt då alla håller sig inne på hotellen”, fortsätter han. Synd om alla turister bara som måste ta några tidiga kvällar.

Utegångsförbudet gäller just nu t.o.m. måndag morgon kl. 06.00.
Om det tillämpas i Buriram så kommer det inte beröra mig speciellt mycket. Jag går väldigt sällan utanför dörren efter klockan 20.00. Inget är ändå öppet här i Ban Samrong efter den tiden.


http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/05/21/rod-skjortorna-narmar-sig-ban-samrong-buriram/

Offline swimming pizza

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 132
  • amazing thailand.
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #19 on: May 22, 2010, 10:08:59 AM »
keep writing. I translate to english and read your posts all the time.  thumbup

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #20 on: May 24, 2010, 08:18:06 AM »
I morgon gäller det!!!

Gäller vad då? Jo det är dags att välja ny Phu Yai Ban i Ban Samrong.
En gammal thailändsk tradition tillämpas för fullt just nu här i byn. Röstköpning!
Det är tre kandidater som ställer upp i valet denna gång. Två som är i övre 50 årsåldern, och en som är i 30 årsåldern. Man kan nog säga att det står mellan de två äldre.
Frugan är ju inte dummare än att hon tar emot pengar från alla tre, och det tror jag nog många av dem gör. 200 THB av varje kandidat. Summa 600 THB. Inte illa. Mera lokalval tack. Det är ju ingen som vet vem hon röstar på ändå!
En av kandidaterna, Toy är en riktig skit, sÃ¥ jag har hotat med skilsmässa om hon lägger sin röst pÃ¥ honom. En av hans döttrar avled för ett par Ã¥r sedan i fullt utvecklad AIDS. Hon hade en svensk kille, som jag aldrig träffat, och även efter hennes död sÃ¥ skickade grabben ner pengar. Tror inte ens att den dottern eller Toy talade om för den stackars svensken att hon var sjuk i AIDS. Än mindre att hon dog i sjukdomen. Bara pengar som gäller i huvudet pÃ¥ den skitstöveln. DÃ¥ jag aldrig träffat den svenska killen eller haft nÃ¥gon kontakt med honom, sÃ¥ hoppas jag ändÃ¥ att han klarade sig frÃ¥n att bli smittad.   
Men i alla fall så skall de vara val i morgon. Tyvärr inte i hela landet. Ännu.
Utegångsförbudet som har rått i stora delar av landet har börjat ge effekt. Ett lugn har spridit sig i Bangkok och ute i provinserna.
Pattaya har fått det helt hävt så där är ruljansen i gång som vanligt.
Det rödskjortor som kom till Ban Saleang Thon var tydligen ute för att rekrytera folk att åka tillbaka till Bangkok för att demonstrera igen. Det erbjöd en betalning om 500 THB per dag i lön för att åka. Jag tror inte det var någon som nappade på förslaget.

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/05/24/i-morgon-galler-det/

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #21 on: May 26, 2010, 07:37:40 AM »
Val resultatet klart!

Först en liten förklaring:
Tambon Ban Samrong är ett underdistrikt i distriktet Plab Pla Chai. Tambon Samrong har 13 stycken muban, eller ban som de brukar kallas för. Jag bor på muban 1. Och det är där det har varit val igår.
I måndagens inlägg så beskrev jag att det var tre kandidater. Man kan kalla dem, Den gode, Den onde och Den fule. Efter Clint Eastwood filmen. Gissa vilka?
Den fule är mannen som var yngst och han fick minst röster, 17 stycken. Ganska förväntat och frugans expert kommentar: ”Han måste vara korkad som slänger ut massa pengar i onödan.”
Den onde, Toy, kom på andra plats med 155 röster. Och det var skönt, trotts att han fraktade hem folk från Bangkok, och att hans döttrar med sina farang (västerländska) pojkvänner dök upp och stod och kollade ID kort vid röst stationen i templet. Frugan ilsknade till till och vägrade visa dem sitt kort. ”Det är inte första gången jag röstar, och varför skall du kolla på mitt ID kort?” Ett par svordomar och mummel om idioter, hörde jag när hon gick till sitt bord för att lägga sin röst..
Den Gode, Doea, vann stort med 255 röster och frugan åkte hem till honom på kvällen och fick en Chang och en Leo öl. Hon fick även en massa mat att ta med sig hem till övriga familjen.
Val på lokalnivå kan vara ganska kul att följa då det är lite maffia metoder som gäller. Inte så att de hotar med våld eller så, men att röstköpningen sker så öppet, och att trycket inom den egna familjen är stort på att rösta ”rätt”.
Lite uppdatering om oroligheterna:
Utegångsförbudet i Bangkok är nu bara mellan midnatt och kl 04.00 på morgonen. Bussar och andra publika transportmedel kör som vanligt på dagarna men slutar gå runt kl 21.00.
Jag förstår inte riktigt varför dem har det kvar. Det är förlängt till veckan ut men CRES som de kallas för ville förlänga det till månadens slut. Men parlamentet tyckte det inte var befogat. Man kommer att ta beslut dag för dag. Skönt att det finns lite parlamentarism kvar i landet. Kanske finns det hopp om en ljus framtid?

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/05/26/val-resultatet-klart/

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #22 on: May 29, 2010, 06:37:59 PM »
Utegångsförbudet hävt

Det var på tiden. Även om det verkar som många trotsat det ändå.

"Vi har läget under kontroll" hävdar premiärminister  Abhisit Vejjajiva. Det kan man nog säga med de metoder som han har använt i sin kampanj för att avbryta demonstrationerna.

Dock så gäller undantagstillståndet fortfarande som gör att polis och militär kan göra ingripanden utan större misstanke.

Att han nu passar på att justera sin försoningsplan, som han kallar det, och att inte upplösa parlamentet och utlysa nyval, är inte speciellt förvånande i mina ögon.

För att vara ledare i det Demokratiska Partiet så har han lagt till sig med diktators fasoner i äkta gammal Sydamerikansk stil. Det är bara de mörka solglasögonen som fattas.

Länkat Aftonbladet   SvD   SkÃ¥nskan  DN

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/05/29/utegangsforbudet-havt/

Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #23 on: May 30, 2010, 04:07:18 PM »
Rökfritt i Thailand?Posted on 30 maj, 2010 by Per Rollemark ”Rökarnas glödheta semesterparadis” låter rubriken i Aftonbladet Resa. Det är ju rökförbud i många länder på krogar och andra ställen inomhus. Så även i Thailand. Men som beskrivs i artikeln så är det lite si och så med efterlevandet av förbjudet i de södra länderna i Europa.

Tyvärr så gäller det även i Thailand. Jag var i Pattaya på den berömda Blues Factory, en bra bluesbar inomhus. Såna ställen kan bli väldigt rökiga, men så var det inte nu. Rökfritt!!! Bra tycker jag. MEN vid midnatt så kom det plötsligt fram askfat på borden och folk började tända sina cigaretter i snabb takt. Jag frågade en av servitörerna vad som pågick och fick ett konstigt svar: ”Vi har tillstånd för rökning eftermidnatt”

Jag vart mycket förvånad. Vad jag vet så finns det inga undantag. Då gick det upp ett ljus, mutor…Där var det.

Även om man instiftar lagar så är det ju inte säkert att någon efterlever dom. Speciellt när man har med underbetalda poliser att göra.

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/05/30/rokfritt-i-thailand/


Offline perra

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 34
  • Gender: Male
    • Thai Perspektiv
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #24 on: June 01, 2010, 05:56:22 PM »
Kusin Ã… blir munk

Har laddat in bilder på en egen sida när kusin Å och två andra blev munkar för en tid sedan. Titta och förundras.

Snart tar Thai Perspektiv sommarlov då jag åker till Sverige den 8:e juni. Följ gärna min sommarblogg på Stena Saga bloggen...http://stena-saga.blogspot.com/

http://thaiperspektiv.wordpress.com/2010/06/01/kusin-a-blir-munk/

Offline Admin

  • Administrator
  • Gifte​d Poster
  • *
  • Posts: 5587
  • Gender: Female
  • Admin
    • www.buriramexpats.com
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #25 on: June 01, 2010, 06:39:53 PM »
great! keep post us with updates from your blogs!!!  love5

Offline swimming pizza

  • Contributor with future
  • *
  • Posts: 132
  • amazing thailand.
Re: Thai Perspektiv - Tips och oviktiga saker
« Reply #26 on: June 07, 2010, 10:14:15 AM »
agree. I know few farangs from Norway, Sweden, there is nothing like reading in your own language.  footballscarf

 

Search Option


Advanced Search
Recent Posts
Re: Golf Clubs by Mod
March 23, 2024, 12:46:14 AM

Golf Clubs by andy
March 22, 2024, 03:24:32 AM

Re: Yamaha XSR for sale by finnomick
March 10, 2024, 05:30:21 PM

Re: Yamaha XSR for sale by Mod
March 06, 2024, 02:03:52 PM

Yamaha XSR for sale by finnomick
March 03, 2024, 07:53:28 PM

Re: House for sale Lamplaimat by Wayne from Aus
March 03, 2024, 05:27:57 AM

Re: Visa PRoblem by Gerry
February 24, 2024, 11:47:56 PM

Re: Visa PRoblem by andy
February 24, 2024, 09:37:39 PM

Re: Visa PRoblem by Gerry
February 24, 2024, 06:36:43 PM

Visa PRoblem by andy
February 23, 2024, 04:49:29 AM

Todays Birthdays
Powered by EzPortal